25 юли, 2010

КАК ДА ХАРМОНИЗИРАМЕ ХРАНЕНЕТО С БИОРИТМИТЕ

Както видяхме, естествената слънчева светлина ни осигурява цялата цветна енергия, от която се нуждаем, за да поддържаме здравето си. През деня качеството на слънчевата енергия се променя и цветовете се подреждат един след друг, докато не получим хармонично количество цветна енергия. Същото е и през нощта, когато Луната отразява слънчевата светлина и є придава специфични качества.
Очевидно е, че трябва да хармонизираме тези цветове в себе си като приемаме възможно най-голямо количество свеж въздух и естествена светлина. Но уви, вече не прекарваме достатъчно време на открито. Затова трябва да допълваме цветната енергия, като обръщаме внимание на цвета на храната, която да подсили собствените ни цветове. Не забравяйте – имаме нужда от енергията на всеки цвят.
В наше време все повече лекари се обръщат към древните медицински методи като китайския принцип за чи като начин за подобряване на ефективността на лечението. Модерните изследвания в областта на хронобиологията поставят акцента върху дневния приток на енергия през тялото ни, която е практическо отражение на принципите на чи, тъй като изследва как телесните функции се регулират от вътрешния биологичен часовник. Д-р Роналд Портман, американски хронобиолог и медицински директор на Тексаския медицински университет, отбелязва през 1997 година: Медицинската общност постепенно се пробужда за факта, че не е важно само как лекуваме определено състояние, но и кога го лекуваме.
Знанието може да ни помогне да извлечем максимална полза от храната си като приемаме продукти с определен цвят по време, което е в съответствие с биоритмите ни. Така най-добре ще извлечем хранителните им компоненти.
Като използваме модела на дневния поток на енергия на биоритмите ни, можем да разделим двадесет и четири часовия цикъл на четири отделни части – сутрин, ден, вечер и нощ. Те са свързани с цикличното движение на енергията през тялото ни. Енергията се повишават от сутринта до ранния следобед; после започва да спада и продължава движението си надолу до здрач. През нощта, докато почиваме, енергията се движи хоризонтално.
Сутрин – от зори до предобед
Първият енергиен период започва точно преди изгрева, когато бледата зелена енергия навлиза в белите дробове и дебелото черво. С напредването на сутринта енергията преминава към бледо жълта. Когато жълтата енергия стане по-наситена, стомахът ни се активизира.
Когато се събуждаме сутрин, тялото ни все още е лениво, тъй като през нощта функциите му са забавени. Затова не е логично веднага да тъпчем стомаха си с огромна и тежка закуска – нуждаем се от време, за да изхвърлим токсините, останали от вечерята. Рано сутрин е време да изпием чаша чиста вода, в която сме изстискали малко лимонов сок. Това пречиства стомаха и дебелото черво, а в последствие и кожата. Добра идея е и грейпфрута или зелен (бледо жълт) пъпеш заради пречистващите качества на тези плодове.
Ранната закуска трябва да бъде лека и питателна, съставена от зелени и жълти плодове. По-късно трябва да включим енергизиращи жълти въглехидрати като царевица, ядки, семена, зърнени каши от жито или овесени ядки. Билковият чай може да създаде усещане за свежест, което отговаря на зелените или жълтите лъчи. На закуска не би трябвало да се пие кафе или чай – тези течности сериозно забавят абсорбирането на желязо от организма. По-добре ги консумирайте по-късно сутринта.
Ден – от обед до залез
Вторият енергиен период е денят, когато сме много по-активни. По това време извличаме енергия от златистото, оранжевото и червеното. Междинната сутрешна закуска е подходяща за приемане на златисто жълти и оранжеви храни, тъй като тогава се подхранва далакът. Този орган играе сериозна роля в снабдяването на тялото с енергията, от която се нуждае за дневната си активност. Добра идея са морковите, портокаловият сок, яйца на очи или варени и пълнозърнест хляб или зърнена каша.
С напредването на деня до обед се подхранва сърцето, затова обилните и тежки храни биха го затормозили и биха ви донесли усещане за отпадналост. Между 1 и 3 часа следобед е времето за енергизиране на тънките черва, затова по-добре по обед да хапнете сложни въглехидрати и влакна, които се съдържат в салатите и зеленчуците. Бих ви предложила леко блюдо, основано на зелени салати, леко сготвени зеленчуци и малко риба или бяло месо. Ако не се храните разделно, можете да похапнете въглехидрати – макарони и сирене или картофи със салата. Ако обичате виното, изпийте една чаша на обед, вместо вечерта, като червеното е за предпочитане пред бялото. Добър заместител е червеният сок от боровинки, ягоди или малини.
Тъй като слънчевите лъчи се удължават и отслабват през късния следобед, стават все по-видими по-бавните вълни на светлината като ярко червеното и наситено розовото.
Вечер – от здрач до вечер
Третият енергиен период на биоритмичният ни цикъл е времето от здрач до полунощ.
Когато червената енергия на залеза започне да намалява, идва ред на синята. Тя влияе върху моделите ни на сън. Наскоро беше оповестено, че учените в Университета на Северна Каролина са открили нов светлочувствителен пигмент, наречен криптохром, който регулира вътрешния ни часовник. Този пигмент се намира в очите заедно с още няколко, които поглъщат различно обагрената светлина и са свързани със съответни групи витамини. Криптохромът отговаря на витамин В2, който се използва при лечението на сезонната депресия. Пигментът поглъща синята светлина и изпраща сигнали до мозъка. Предполага се, че контролира двадесет и четири часовият ритъм и регулира кръвното налягане, интелектуалната дейност и цикличността на съня.
Тъй като повечето вечерни хранения са на границата на синьо-зеления период, можем да вземем предвид това изследване. Вечерните блюда трябва да съдържат ин храни най-вече с лилав, зелен и син цвят. Въпреки това можете да включите и малко червени (розови) храни, стига да са от растителен произход. Можем да се възползваме от успокоителното въздействие на тези цветове като консумираме храни от студената част на спектъра – риба, меки бели сирена или леки зеленчукови протеини, задушени зеленчуци и салата. Една ранна вечеря трябва да бъде съставена от лилаво, индиго и малко синьо или червено. Препоръчителното съотношение е Ѕ въглехидрати, 1/3 салати (сурови или засушени зеленчуци) и 1/6 крехко месо без тлъстина (пиле) и варива. Късно вечер трябва да ядем по-малко храна, отколкото се нуждаем. Добре е плодовете да се консумират малко след вечерята, особено онези, които са описани в глава 3, стр. 84.
Избягвайте кафето, чая и стимулантите (те попадат в ултравиолетовия или инфрачервения спектър) и ястията, които съдържат червено месо, твърди сирена или мазнини – например сметаната. Ако вечер приемате тежки ястия или ярко обагрена храна, през нощта кръвното ви налягане ще се повиши, тъй като тройният нагревател е прекалено стимулиран. Вероятно е да почувствате тежест, тъй като черният ви дроб е претоварен. Избягването на тези храни ще ви помогне да се отпуснете и да спите добре. Хората, които страдат от безсъние обикновено откриват, че късно вечер консумират много червени храни.
В зависимост от начина си на живот можете да промените акцента от обедното към вечерното ядене. Единия път трябва да приемате протеини ( крехко бяло месо или риба, леща или варива), а другия път – комбинация от въглехидрати (картофи, ориз, хляб или зърнени храни и пресни зеленчуци).
Нощ – от полунощ до зори
От полунощ тъмносинята енергия уравновесява циркулацията през телесните ни системи, известна в традиционната китайска медицина като троен нагревател. Тройният нагревател не е съставен от определен физически орган, но въпреки това ни помага да поддържаме определена телесна температура. Ако той е в дисбаланс, около полунощ страдаме от нощно изпотяване. Черният дроб и жлъчката получават зелена енергия през малките часове, затова точно преди лягане трябва да поемате лекарства или билки за проблеми в тези органи.
След като вече обърнахме внимание на основните насоки на Цветната жизнена диета, в глава 5 ще разгледаме в подробности как тези принципи могат да бъдат въплътени в менюто и в рецептите.



ЛИЦЕТО ПОД ШАПКАТА МОЖЕ БИ СИ ТИ

Външните причини за заболяванията са много и включват: замърсяването на околната среда чрез химикали, които тровят храната, водата, въздуха и почвата: недостига на различни елементи в храната в резултат на несъвършените селскостопански методи и неправилното хранене; наследствените фактори, които влияят на метаболизма; натрупването на токсини, дължащо се на неспособността на тялото да преработи или изхвърли отпадъчните продукти по обичайните канали – червата, бъбреците, кожата и белите дробове; прекомерната употреба на лекарства с или без рецепта; електромагнитното замърсяване от изкуствени източници като високоволтовите електропроводи, мобилните телефони и антенните кули, компютрите и телевизионните екрани, водните легла и електрическите одеяла.